Sevgili okurlarım size "Google nedir?" diye bir soru soracak olsam ya benimle alay edersiniz ya da en iyi ihtimalle yadırgarsınız (doğal olarak). Muhteşem! Demek ki Google'u tanımayanımız ve bilmeyenimiz yok.

Google Nedir?

Ben yine de kısaca bir hatırlatma yapayım isterseniz. Kendisi; dünyanın en büyük arama motoru. YouTube, DoubleClick ve FeedBurner gibi satım alımlara milyarlarca dolar harcamış, birbiriyle entegre çalışan onlarca dünya çapında servisi olan ve geçtiğimiz aylarda 66.3 milyar dolar gibi bir değer ile 2007 yılı dünyanın en değerli markası seçilen bir internet devi Google.

Hataya Gelelim Lütfen!

Bu kısacık özetten sonra konuyu çok fazla uzatmadan asıl değinmek istediğim noktaya geçmek istiyorum müsadenizle. Google aramalarında sonuçların sayfa sayısına göre uzayıp giden "O" larını da ( Goooooooogle gibi ) biliriz ve tıpkı benim gibi sizler de ilk gördüğünüzde beğenmişsinizdir bu işlevi.

Peki ya bu "O" ların her zaman gerçek sayfa sayısını göstermediğini söylesem size ! Evet anlayacağınız üzere sevgili Google'umuzda sayfalama hatası mevcut. Tabi bütün aramalarda bu hata ile karşılaşılmıyor, hata ile kelime grubu şeklinde ararken karşılaşmak mümkün, diğer yöntemlerde (mesela kelimeler arası + kullanırken) karşılaşılmıyor. Dolayısı ile de farkedilmesi kolay bir hata değil. Mesleğim gereği irili ufaklı birçok projede görev aldım ve halen alıyorum, testlerinizden sonra hatasız (bug free) olarak nitelendirebileceğiniz ve canlıya aldığınız projelerde bile öngörmediğiniz bu tip hatalar ile karşılaşabiliyoruz maalesef.

Açıklama !

Hatanın ayrıntılarına geçmeden önce şunları ifade etmeliyim ki; Bu hatadan daha önce başka yerde bahdedilmemiş olması her yönden ilginç bir durum. Daha önce başkalarınca farkedilmemesi ya da farkedilip web de yer bulmaması. Tabi bu yazıyı yazarak başkalarının hatalarını araştırıp, gündeme getirip çıkar sağlama amacında olmadığımı da belirtmek istiyorum.

Amacım böylesine büyük bir web devinin en önemli projesinde bile hatalar olabileceğini ( hatasız yazılım olamayacağının nadide örneklerinden biridir bu bence ) ortaya koymak. Tabi yazıyı yazmam daki başka bir etken de; Google Türkiye'nin Bize Ulaşın sayfasındaki yönlendirilen Yardım Merkezi sayfasının türkçe olmayıp ingilizcesinin bize sunulması. Bu nokta da herhangi bir bilgisayar dan ingilizce bilmeyen bir bireyin bile hata mesajlarına Google'ın değer vermesi gerektiğini düşünüyorum. Yazıdan, sonraki beklentim ise daha önce ( Şubat 2007 ) sevgili Murat Buyurgan'ın Türkiye’de Google’a nasıl ulaşırsınız? yazısında da belirttiği gibi Google Türkiye'nin gerçekten ulaşılabilir bir hale gelmesi ve tabiki hatanın da ortadan kaldırılması. Gerçi hata sanırım sadece Google Türkiye'de değil tüm ülke sayfalarında var, bu yüzden Google Merkezi de ilgilendiriyor.

Hatayı Yaşatalım !

Bu kadar açıklamadan sonra gelelim hataları yaşatmaya. İlk olarak tarayıcınızda Google'ı açıp arama kutusuna aynen "sayfalama hatası" yazıp aratalım ve sayfalar arasında 1, 4 ve 2 şeklinde dolaşalım. Sayfalar arası gezindiğimizde aşağıdaki gibi sayfa sayılarında tutarsızlıklara rastlıyoruz;



İkinci olarak ta bu sefer arama kutusuna aynen "deneme 123" yazıp aratalım ve yine sayfalar arası 1, 8 ve 3 şeklinde dolaşalım. Sayfalar arası gezindiğimizde yine aşağıdaki gibi sayfa sayılarında tutarsızlıklara rastlıyoruz;

Sonuç !

Gördüğünüz gibi sayfalama hatası ortada. Ancak bu yazımdan sonra yukarıda test ettiğimiz aramalardaki sonuç sayısı değişebileceğinden (artabileceğinden) hata yaşatılamayabilir de (tabi eğer sebep kayıt sayısı ise). Hata ile ilgili olarak haddimi aşıp teknik tahminlerde ya da önerilerde bulunmayacağım elbette. Bu onca mühendise saygısızlık olur sanırım. Ben sadece gözüme takılan ve beni bir Google sever olarak rahatsız eden bu yanlışı paylaşmak istiyorum elbette.

Sonuç olarak Google dan "yaptığımız aramaların sonuçlarından bizi mahrum etmemesini" isteyelim ve hiçbir yazılımın kusursuz olmayacağını bir daha hatırlayalım.

Sevgili Google bir dostun olarak, aramalarımı yanlış sayfalamanı istemiyorum, anlıyor musun beni :).

Sonraki yazımda tekrar görüşene dek yüzünüzden gülümsemeyi eksik etmeyin.

Tekrar paylaşmak üzere,

Sevgi ve Saygılarımla.

7 Fikir Paylaşımı

  1. ExoPlast 11 Haziran 2007 22:29  

    . Google en ilgili sonuçları gösterebilmek için varsayılan olarak benzeyen sonuçları atlıyor.
    . Bu yüzden en ilgili sonuçların listelendiği son sayfaya kadar tüm sonuçları listeliyormuş gibi davranıyor ve tüm sonuçların sayısını gösteriyor.
    . Son sayfada sadece en ilgili sonuçların sayısını veriyor ve atlanan sonuçlara ulaşmak için bir link(url'de filter=0 parametresi) sağlıyor.
    . Atlanan sonuçları istediğinizde ise her zaman tüm sonuçların sayısını veriyor ve sonuçlar arasında dolaşırken önceki gibi sayfa sayısında farklılık olmuyor.
    . Ayrıca Google'ın hiçbir sorgu için 1000 sonuçtan daha fazlasını vermediği de unutulmamalı.

  2. onur pay 12 Haziran 2007 01:03  

    Bu bir hata değil ki.. Eğer aramanız otomatikleşmiş bir şekilde yani yapay bir şekilde oluyorsa buna google engel olmak zorunda. Binlerce mühendisin çalıştığı 10 binlerce bilgisayarın hata yapmayacağını söylemek elbette olmaz. Ama arama sonuçlarını göstermiyor falanca aramayı yapmıyor google benim sayfalarımı bulmuyor gibi tartışmalara girmeye gerek yok. Arama kelimenizi genişlettiğinizde veya geliştirdiğinizde zaten olası en doğru yere sizi yönlendiriyor. Bi ara modaydı forumlarda feryat figan üyeler google hata verdi çalışmıyor saçmalıyor diye yakınıyorlardı. yaptıkları da forumun adını yazı çıkan 1000000 sayfa içinde gidebildikleri yere kadar gitmek. e tabi belli bir süre sonra sistem tabi ki diyecek "mal mısın be kardeşim aynı şeyi aratıp duruyorsun aynı siteyi sana tek tek gösteremem siteye gir kendin gez google bir browser değil bir arama motorudur." bu, bu kadar basit. Ama dedim ya robotlardan bile hızlı düşünebilen bir toplum olduğumuz için goole a bile "yanlış yapıyorsun şşşş" demekten alı koyamıyoruz kendimizi. Sözün özü o atlamaları yapmasının sebebi "normal" davranış sergilememenizdendir aramalarınızda. Ha şunu da unutmamak gerekir insanların Google arama hizmetini kötüye kullanarak sadece sitelerine hit çekmeleri için yaptıkları milyonlarca kepazelik zaten mevcut onlarla savaşmak için elinden geleni yapmak zorunda google... bilmiyorum yine de bir blogger yanlışlık var diyorsa bi yerde orada yanlışlık mutlaka vardır.

  3. İdris Cin 12 Haziran 2007 14:29  

    Merhabalar,

    Değerli yorumlarınız ile konu hakkındaki fikirlerimi daha da ogunlaştırdığınız için teşekkür ediyorum öncelikle.

    @ExoPlast
    Kullanılan atlamalı fitre yapısı hakkında detay bilginiz için teşekkür ederim. Ancak gördüğüm kadarıyla bu yapı diğer arama tercihlerimiz için ( örneğin and/or/+/- ile aramalarda ) aynı şekilde kullanılmıyor. Bu sayfalama tutarsızlığı ile diğer arama tercihleri ile karşılaşmıyoruz yani. Atlamamlı Filte kullanılsa bile kullanıcının 10. sayfaya tıklayıp 4. sayfaya düşmesi hoş değil. Bu yapıyı daha belirgin olarak ayrımak ve kullanıcıya sunmak gerekiyor sanırım.

    @onur pay
    Net olarak söylemeliyim ki; Belirttiğiniz gibi başkalarına çamur atarak bundan belli bir çıkar sağlamak ya da böyle bir şeye alet olmak şeklinde bir düşüncem kesinlikle yok. Karşılaştığım bir hata ya da tutarsızlığı birazda Google Türkiye ye atıfta bulunarak bloğumda paylaşıyorum hepsi bu.
    Web arayüzlerinde kendilerine direk ulaşabileceğimiz bir sayfaları olsaydı, konuyu burada sizlerle değil, başka web projelerinde yaptığım gibi
    mail yoluyla direk kendileriyle paylaşırdım elbette.

    Ayrıca bende herkes gibi Google'un bir çok servisini yoğun olarak kullanıyorum. Gmail, Analytics ve Blogger bunlardan sadece bir kaçı.
    Bir çok servisini kullanmakta olduğum bir şirket in beğenmediğim ya da karşılaştığımda rahatsız olduğum noktalarını paylaşmam da en büyük haklarımdan birisi sanırım. Bu Google da olabilir başka bir şirket te olabilir.

    Sevgi ve Saygılarımla.

  4. Such 17 Haziran 2007 02:14  

    Bencede google aramalarında en çok aranan kelimeler sınıfına bilerek bir hile ile girilmesini istemediğinden olabilir bunlar. çünkü cidden google aramalarında üstlerde olabilmek adına 50 m takla atan ve atmaya hazır ve nazır olan bir sürü insan var.zaten aramalarda 2. veya 3.sayfa genelde alakasız şeyler olmaya başlıyor en azından benim aramalarımda bu böyle yani aradığım şeyler genelde ilk sayfada bulunuyor diğerleride daha az alakalı olduğundan arka sayfalara atılıyor merak edip bakmıyorum bile 2 veya 3. sayfalara.

  5. İdris Cin 17 Haziran 2007 22:16  

    Selam Such,

    Aramalarımızda genellikle ilk sayfaları kullandığımız fikrine kesinlikle bende katılıyorum. Ancak bazı durumlar oluyor ki ilk 10 sayfaya kadar da gidebiliyoruz. Hatta daha da ileri.İşte böle durumlarda zaten lazım oluyor sayfalama işlevi.

    Yorumun için teşekkürler.

    Sevgi ve Saygılarımla.

  6. Murat Buyurgan 24 Haziran 2007 17:35  

    Bende durumu hata veya yanlış mantık olarak nitelendiriyorum.

    Olayı fark edip analiz ettiğin ve anlaşılır bir dille bizlere anlattığın için teşekkürler...

  7. Yunus Yalçınkaya 26 Haziran 2008 12:24  

    bu hata hala aylardan beri düzeltilmemiş hatta aynı hatayı yine veriyor..........

Yorum Gönder